De procedure voor de uitbetaling van de inhaalrustdagen in de bouw is gewijzigd
Zoals u ook in onze artikel van begin oktober kon lezen, verandert de procedure van uitbetaling van de inhaalrustdagen dit jaar.
Tot 2023 kreeg u als werkgever een attest dat aangaf op hoeveel rustdagen uw arbeiders recht hadden. Dit attest overhandigde u dan aan uw werknemers, die het vervolgens moesten indienen bij de vakbond of bij de PDOK om de betaling van de rustdagen te verkrijgen. Voor de inhaalrustdagen van 2024 wijzigt deze procedure.
U zal als werkgever geen attesten meer ontvangen.
De werknemers die aangesloten zijn bij een vakbond, zullen omstreeks 12 december 2024 hun vergoeding rechtstreeks op hun rekening gestort krijgen. Zij zullen dus geen attest meer ontvangen en zullen ook geen contact meer moeten opnemen met hun vakbond voor de uitbetaling van de rustdagen.
Opgelet! Als de vakbond te weinig inlichtingen heeft om de vergoedingen uit te betalen, zal de arbeider wel nog een attest ontvangen. Dit attest moet de arbeider dan alsnog overmaken aan de vakbond.
De werknemers die geen lid zijn van een vakbond, zullen ook nog een attest krijgen, maar dit zal niet meer via de werkgever verlopen. Het attest wordt omstreeks 5 december 2024 rechtstreeks naar de arbeider verstuurd. De arbeider zal het attest wel nog moeten bezorgen aan de PDOK die in de loop van de maand december de vergoedingen zal uitbetalen.
U als werkgever ontvangt dus geen attesten meer. U zal wel nog een éénmalig overzicht ontvangen van uw arbeiders die recht hebben op een vergoeding voor de inhaalrustdagen.
Heeft u, of uw arbeiders, vragen over deze procedure?
Stel deze dan aan Constructiv via het mailadres: rustdagen@constructiv.be!
Op de website van Constructiv staan ook een aantal FAQ’s die jouw arbeiders kunnen raadplegen: Constructiv - Betaling van de inhaalrustdagen bouw: NIEUWE PROCEDURE !
Bron: www.constructiv.be.