Smartphone 1281632 1280

De controlekaart was tot nu toe een papieren document, maar in de toekomst zal het mogelijk zijn om te opteren voor het gebruik van een elektronische controlekaart, de eC3.2

Elke werknemer die tijdelijk werkloos wordt gesteld, moet ten laatste vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag van elke maand, een genummerde controlekaart C3.2 krijgen van de werkgever. Voor werknemers uit de bouwsector geldt deze verplichting vanaf de eerste dag van de maand. Zij hebben dan ook een eigen model van kaartje, beter gekend als ‘dopkaart bouw’, dat wordt aangeleverd door het fonds voor Bestaanszekerheid van de werklieden uit het bouwbedrijf (Constructiv). De werknemer moet het papieren controleformulier altijd bij zich hebben en correct invullen volgens de instructies. Op het einde van de maand waarin hij tijdelijk werkloos werd gesteld, bezorgt de werknemer de controlekaart aan zijn uitbetalingsinstelling zodat de werknemer zijn uitkeringen tijdelijke werkloosheid kan ontvangen.

De overstap naar een eC3.2

Hiervoor moet de werkgever deze mogelijkheid wel invoeren via een ondernemings-CAO, het arbeidsreglement of een individueel akkoord met de betrokken werknemers. Onze collega’s van Embuild hebben voor dit individueel akkoord al een versie voorzien. De werknemers moeten om gebruik te maken van de elektronische C3.2 controle-kaart zich hiervoor registreren op de website van de sociale zekerheid, men kan de eC32-app downloaden. Het gebruik van de elektronische controlekaart moet volgen uit een wederzijds akkoord tussen werkgever en werknemer. Een werknemer kan niet eenzijdig beslissen over te stappen op de elektronische procedure.

Momenteel blijven de papieren controlekaarten C3.2 nog perfect geldig. Werkgevers en werknemers kunnen deze werkwijze bijgevolg verder blijven gebruiken.

Wij volgen dit uiteraard verder op en informeren je opnieuw mocht dit in de toekomst wijzigen.

Bron: Koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering en www.rva.be.

Meer nieuws